Close

Gæsteindlæg: Grønne delebybiler er også for kvinder

Af Peter Kruse, Head of Investor Relations, GreenMobility.
Green Mobility er repræsenteret ved Moneypenny konferencerne efteråret 2018 i både Aarhus og Kbh.


(Reklame)

Din Bybil har nu rundet to år og snart 36.000 brugere. Den yngste er 18 år – den ældste er 93 år, de fleste er mænd og den typiske bruger er 34 år. Tilsammen har vores delebilsbrugere i årets første tre kvartaler kørt i alt 360.765 ture, hvilket svarer til, at der næsten påbegyndes en GreenMobility-tur hvert minut døgnet rundt. Eller sagt på en anden måde kørte GreenMobilitys 400 Bybiler 28 gange jorden rundt i perioden. I forhold til kørsel på fossile brændstoffer sparede GreenMobility dermed klimaet for udledning af 133 tons CO2, partikelforurening og støjgener. Målet er at spare klimaet for udledningen af mere end 10.000 tons CO2 i 2021.

I mange familier er det kvinden i huset, der sætter den grønne dagsorden – mindre kød og flere økologiske grøntsager, affald sorteres, lyset slukkes, genbrug før ”nybrug”.

Men det gælder ikke, når det drejer sig om at køre delebybiler uanset om de er grønne eller ej. Fænomenet er internationalt. Hvorfor? Hjælp os med at knække koden til den halvdel af befolkningen, der bestemmer over den største del af vores privatøkonomi og dermed også klimaet.

Hvad afholder dig fra at køre i Din Bybil?

Hvorfor vente til 2030?

I maj stillede vi brugerne en række spørgsmål: Godt halvdelen af brugerne har adgang til egen bil, men 15 pct. kører hellere GreenMobility end i egen bil. 4,6 pct. havde opgivet egen bil pga. delebilsalternativet og 16 pct. har overvejet at sælge deres bil og flere har undladt at købe en. Med andre ord, Din Bybil mindsker forureningen, skaber plads og borgerne viser vejen til, hvordan København kan blive CO2-neutral i 2025 og skabe helt udledningsfrie zoner inden 2030. Sammen med gang, cykling og Metro giver Din Bybil dig GreenFlexibility. Finansielt gør GreenMobility faste omkostninger variable, så de afspejler det faktiske kørselsbehov.

500 firmaer har nu taget de 400 Bybiler til sig, så deres medarbejdere nemt, grønt og billigt kan bevæge sig hurtigt rundt i hovedstadsområdet. Lufthavnen er i dag vores travleste Hotspot, og Bybilerne hentes og afleveres i P7 lige overfor Terminal 3. For at sikre at det altid er muligt at komme af med sin Bybil, har vi i alt 23 Hotspots i København. De fleste ligger i centrum, hvor det ofte er meget svært at komme af med bilen. Forhåbentlig bliver parkering snart gratis for grønne biler, hvilket vil gøre vores Bybiler endnu mere konkurrencedygtige i forhold til benzin- og dieselbiler. Vi kan håbe på, at flere p-pladser udelukkende bliver til elektriske biler. Oven i det vil adgangen til busbanerne forkorte køreturen i Din Bybil og gøre det billigere at køre grønt.

Se mere om hvordan Din Bybil virker her.

Uanset om du bruger Din Bybil i privat regi eller i firmasammenhæng, så husk at GreenMobility betaler p-afgiften, opladningen, forsikringen, rengøringen og ikke at forglemme værditabet, som hele tiden ticker in. Også når bilen holder stille, hvilket den gør i det meste af tiden for de fleste af byboerne, der arbejder i byen. Al det sparer du ved at køre i Din Bybil, som kun koster DKK 3,5 i minuttet. Skal du bruge Bybilen oftere kan du købe et månedsabonnement til 1.195, som giver dig 20 timers forbrug per måned, eller du kan vælge Din Bybil i 24 timer for 450 kr.

Så hvorfor vente til 2030, når du har 400 grønne biler lige ved hånden rundt om hjørnet?

Internationale partnerskaber er kernen i GreenMobilitys forretningside.

Vi udvikler vores service i København, så vores egne erfaringer herfra danner grundlag for at kunne skabe en skalerbar partnermodel, der kan sikre GreenMobilitys tilstedeværelse i 20 byer med i alt 1.000.000 brugere ved udgangen af 2021. Positive og negative erfaringer fra en udenlandsk partner vil vi i fremtiden kunne bruge hos andre licenspartnere, hvilket er grundidéen i GreenMobilitys forretningsmodel. Norske NSB, der bl.a. driver tog- og busvirksomhed i Norge, er GreenMobilitys første partner. De første af NSBs flåde på 250 GreenMobility-brandede Renault Zoe biler ruller på gaden i Oslo i november 2018 og vil være Oslos første free-float delebilsservice. I efteråret 2018 fortsætter GreenMobility det internationale salgsarbejde med deltagelse og indlæg på messer og konferencer som bla. Avere Emobility i Bruxelles, eMove i München, EcoMobil i Den Bosch og Move i Berlin. Europa er hovedfokus, men mulighederne uden for Europa forfølges også. Ikke mindst i Asien, hvor flere lande fremmer brugen af delebiler.

Peter Kruse er Head of Investor Relations ved GreenMobility. Han kan kontaktes via PK@greenmobility.com.


Ansvarsfraskrivelse (disclaimer): Vi er ikke økonomiske rådgivere, og vi fralægger os ethvert ansvar for de økonomiske valg, du måtte træffe på baggrund af det, du læser på denne blog. Indholdet på bloggen er af oplysende karakter og har et uddannelsesmæssigt sigte. Det er ikke at betragte som hverken investeringsrådgivning eller anbefalinger, ej heller forholder vi os til læserens private, økonomiske situation. Enhver brug af oplysninger er på egen risiko. Al handel med værdipapirer indeholder risici. Man bør ikke handle for penge, man ikke har råd til at tabe. Vi opfordrer til, at der søges rådgivning, hvis læseren ikke forstår de på området gældende risici. Det historiske afkast på feltet investering er ingen garanti for fremtidig gevinst. Vi er ikke er ansvarlige for nogen valg, du måtte træffe, på baggrund af hvad du læser på www.mymoneyinvest.dk eller hører til events arrangeret af My Money Invest ApS.


Vil du gerne investere, men er i tvivl om hvordan? Sarah Ophelia Møss, partner ved My Money Invest og Moneypenny, har startet en ny gruppe på Facebook for ny(ere) investorer. Gruppen er for begge køn og beskæftiger sig udelukkende med emner som den nye eller kommende investor måtte finde relevant og interessant. Du finder gruppen her: Aktieklubben Danmark

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: